Polska wersja językowa English version Deutsche Sprachversion

Obniżenie cen sprzedaży nie zawsze trzeba ewidencjonować

31 marca 2015 r.

Spółka co jakiś czas dokonuje przeceny towarów handlowych w związku z zakończeniem sezonu na ich sprzedaż. W jaki sposób powinna zaksięgować skutki takiej obniżki? Czy powinna dokonywać tej przeceny dopiero wtedy, gdy sprzeda towar, czy już gdy jest podjęta decyzja o obniżeniu ceny? Często nowa, obniżona cena sprzedaży jest niższa od ceny zakupu.


Obniżkę cen sprzedaży należy ująć w księgach rachunkowych, jeśli powoduje ona spadek ceny poniżej ceny nabycia (zakupu) towarów albo gdy towary te ujmowane są w cenach ewidencyjnych na poziomie cen sprzedaży i należy skorygować odchylenia.
Obniżenie cen sprzedaży jest odzwierciedleniem dostosowywania się przez dostawcę do oczekiwań klientów. Jednak nie zawsze konieczne jest jej ujęcie w księgach rachunkowych.
Jeśli sprzedawca ewidencjonuje towary w cenach nabycia zgodnie z art. 28 ust. 11 ustawy o rachunkowości lub art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości, to należy porównać obecne ceny sprzedaży z wartościami historycznymi.
Jeżeli na sprzedaży towarów będzie realizowana marża (tj. cena sprzedaży będzie wyższa niż cena w dniu nabycia), to nie ujmuje się zmniejszenia jej. Taka obniżka nie jest księgowana. [przykład 1] Jeśli zaś jednostka dokonuje obniżki ceny poniżej poziomu ceny historycznej, to w takim wypadku należy dokonać ujęcia odpisu aktualizacyjnego.

Katarzyna Trzpioła, Gazeta Prawna 2015-03-23