Wykup ubezpieczenia zapewniającego dodatkową ochronę serwisową środka trwałego
17 kwietnia 2016 r.
Wykup ubezpieczenia serwisowego uznaje się za wydatek niezwiązany bezpośrednio z operacją nabycia środka trwałego, gdyż jego poniesienie nie warunkuje dokonania takiego nabycia. Wydatek ten uznaje się za koszt inny niż bezpośrednio związany z przychodem i jako taki rozlicza się na zasadach określonych w art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o PDOP. Jak wynika z tego przepisu, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Przy czym za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.Zatem wydatek na ubezpieczenie serwisowe środka trwałego (jako koszt pośredni) należy kwalifikować do ogólnych kosztów działalności operacyjnej i rozliczać dla celów podatku dochodowego na zasadach dotyczących kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodem. W tym przypadku oznacza to konieczność rozliczania takich kosztów przez okres, na jaki została zawarta umowa ubezpieczenia.
Gofin.pl
Pozostałe aktualności:
- Minimalne wynagrodzenie i minimalna stawka godzinowa w 2022 r.
- Przypominamy - świadczenia urlopowe wolne od składek ZUS
- Jeden wykaz podatników VAT już dostępny.
- Rząd przyjął projekt ustawy wprowadzającej PIT zero dla młodych.
- Zmiany do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.
- Co zmienia się w przepisach dla przedsiębiorców od 2019 roku (część II)