Polska wersja językowa English version Deutsche Sprachversion

Lepiej odbierać pisma z urzędu skarbowego. Co ci grozi, jeśli nie odbierzesz listu od fiskusa

8 czerwca 2015 r.

Czy nieodebranie awizowanego pisma wstrzyma fiskusa?

Osoba, która nie odbiera listu od fiskusa, sama sobie szkodzi. Warto wiedzieć, że nie tylko przesyłkę przekazaną do rąk własnych uważa się za skutecznie doręczoną. Wystarczy, że listonosz wręczy list choćby gosposi albo awizo przeleży w skrzynce pocztowej dwa tygodnie. W obu przypadkach fiskus uznaje, że podatnik został skutecznie zawiadomiony o podjętej w jego sprawie decyzji i od tego momentu liczy termin na wniesienie odwołania.

Czy trzeba sprawdzić zawartość koperty

Fiskus twierdzi, że w kopercie, którą odebrałam od listonosza, były dwa pisma. To nieprawda, było tylko jedno – twierdzi pani Dorota. – Moje tłumaczenia nic nie pomagają, urzędnicy obstają przy swoim, że pismo dostałam i miałam termin na załatwienie sprawy. Przypuszczam, że jakiś pracownik zwyczajnie zapomniał włożyć list do koperty, a teraz ja mam ponieść tego konsekwencje. Zastanawiam się tylko, czy to w ogóle dopuszczalne, żeby wysyłać kilka pism w jednym liście?

TAK

Dopuszcza się taką sytuację, żeby w jednym liście do adresata znalazło się kilka dokumentów. Przyjmuje się przy tym, że kwitując odbiór koperty adresat potwierdza odbiór wszystkich pism wymienionych na zwrotnym potwierdzeniu odbioru w rubryce „rodzaj przesyłki”.  Podpis zamyka więc całą dyskusję. W praktyce każdy podatnik, który dba o swoje interesy, powinien – zanim podpisze potwierdzenie odbioru – sprawdzić, czy koperta zawiera wszystkie wymienione dokumenty. Powinien to zrobić przy listonoszu i zgłosić mu ewentualne uwagi. Jeśli pokwituje odbiór przesyłki, a listonosz zniknie za drzwiami, będzie już za późno, bo wtedy kwestionowanie zawartości już w niczym nie pomoże.


Patrycja Dudek, Gazeta Prawna 2015-06-02