Polska wersja językowa English version Deutsche Sprachversion

Pracownik nie musi nocować w miejscu wyznaczonym

18 majaa 2015 r.

Jestem przedstawicielem handlowym, pracującym na określonym terenie (zasięg ok. 100 km). Mój czas pracy to 8 godzin dziennie. Ostatnio pracodawca poinformował mnie, że będę musiała nocować w wyznaczonej miejscowości (teren pracy), gdzie będę wykonywała obowiązki przez dwa kolejne dni. Moja umowa o pracę nie przewiduje takich sytuacji. Czy pracodawca może nakazać mi nocować poza miejscem zamieszkania?

Odpowiedź na tak postawione pytanie nie jest jednoznaczna. Zasadniczo pracodawca powinien tak organizować pracę, aby w ramach ustalonego wymiaru czasu pracy pracownik mógł dojechać do miejsca wykonywania pracy, wykonać swoje obowiązki i wrócić do miejsca stałego pobytu (zamieszkania). Jednak niektóre sytuacje mogą usprawiedliwiać zorganizowanie pracownikowi noclegu. Dzięki temu nie spędzi on kolejnych kilku godzin, wracając wieczorem do domu oraz następnego dnia rano z powrotem udając się do miejsca, w którym będzie wykonywał obowiązki.


Maciej Andrzejewski, Gazeta Prawna 2015-05-14